التخطي إلى المحتوى
السيسي للمصريين مفيش حاجة ببلاش خلاص ويستمع إلى شرح تفصيلي عن مجمع صناعة الأسمنت ببنى سويف

السيسي للمصريين مفيش حاجة ببلاش خلاص ويستمع إلى شرح تفصيلي عن مجمع صناعة الأسمنت ببنى سويف

السيسي يستمع إلى شرح تفصيلي عن مجمع صناعة الأسمنت ببنى سويف

علن الرئيس عبدالفتاح السيسي، أن الحكومة تعمل حاليًا على بناء عدة محاور من شرق إلى غرب النيل كل 25 كيلو، قائلًا: “هتجد فرصة إنك تعبر من شرق إلى غرب النيل كل 25 كيلومتر”.
وأضاف السيسي، موجهًا حديثه إلى المواطنين، خلال افتتاح عدة مشروعات قومية ببني سويف: “زي ما أنا هعملك المحور ده، اللي هيوفر عليك 100 كيلو، لما أجي أحطلك محطة رسوم متضايقش، إدفع بقى، مفيش حاجة كده ببلاش، مفيش ببلاش خلاص”.
وتابع الرئيس السيسي: “أنا عاوز أقولكم دولة فيها 100 مليون عاوزه حاجات كتير قوي، أنا مش عاوز أقعد معاكم وأقولكم هنعمل وهنعمل وهنعمل، ومنعملش”، مردفًا: “كمان سنتين هنكون بدأنا في الـ6 مدن اللي إحنا بنتكلم عليهم، ولو أي حد راح مواقع العمل هيلاقيهم موجودين”.​

السيسي يستمع إلى شرح تفصيلي عن مجمع صناعة الأسمنت ببنى سويف

وتفقد الرئيس عبد الفتاح السيسي، مصنع الأسمنت ببنى سويف ومبنى غرفة التحكم، وخلال الجولة استمع إلى شرح تفصيلى عن مجمع صناعة إنتاج الأسمنت والرخام بمحافظة بنى سويف.

ويعد المصنع أكبر مصنع للأسمنت على مستوى العالم، يقام على مرحلة واحدة، كما أنه المصنع الأول من نوعه صديق للبيئة دون انبعاث أي أدخنة منه ويضم المصنع 6 خطوط إنتاج يصل إنتاج الخط الواحد إلى نحو 6 آلاف طن من الأسمنت يوميًّا، بإجمالى 13 مليون طن سنويا.

ومن المنتظر أن يفتتح الرئيس السيسي مجمع الرخام والجرانيت، الذي يقع بالقرب من نفق بياض العرب على الطريق الصحراوى الشرقى، والذي يعد من أكبر مجمعات الرخام والجرانيت في الشرق الأوسط فضلا عن تفقد مصنع حديد المصريين.

التعليقات